Recenze: The Kiss Quotient od Helen Hoang

Autor: Helen Hoang

Název: The Kiss Quotient

Nakladatelství: Berkley

Rok vydání: 2018

Počet stran: 336

Tohle si musíte přečíst. Musíte! Má nová oblíbená kniha!

The Kiss Quotient je sice romantická knížka, ale jde v ní o mnohem víc, než jen nějakou klasickou romantickou linku. Pro všechny milovníky diverse knížek je The Kiss Quotient ideální. Osobně si nevybírám knížky podle toho, jestli jsou diverse nebo ne. Protože já nepotřebuju, aby knížka byla diverse, aby se mi líbila.  Přijde mi, že hrozně moc lidí snižuje hodnocení skvělých knížek jenom proto, že tam nebyla LGBT postava, nebo cizí etnikum (nebo cokoliv v tomhle duchu) a naopak vyzdvihají knížky, které jsou průměrné jenom proto, že byla diverse.

Dost často se mi zdá, že v hodně knížkách jsou diverse postavy dané jenom proto, aby si autoři mohli odškrtnout to, že je tam mají (nebo že záměrně píšou diverse knihy, protože se kupují). Proč tohle všechno říkám? Protože The Kiss Quotient je sice diverse kniha, ale je autentická, není z ní cítit žádná nucenost a diverse postavy mají i svou funkci, nejsou tam jenom proto, aby tam byly.

Hlavní hrdinka Stella je třicetiletá ekonomka s Aspergerovým syndromem, která je unavená z toho, jak se jí matka snaží někoho dohodit. Po pár blbých poznámkách svého spolupracovníka se rozhoduje, že si najme eskort, který jí naučí jak na sex. Protože jakmile v něm bude dobrá, snáze si sama někoho najde. Na databázi nachází Michaela, vietnamského společníka, který vypadá jako hvězda z filmů, které Stella ráda sleduje. První schůzka nedopadá tak, jak si Stella představovala. K sexu vůbec nedošlo, ale povedlo se jí Michaela přemluvit, aby jí dal ještě další tři lekce.

Celá kniha se čte hrozně lehce. Já osobně jsem si i u některých částí pobrečela. Je na tom vidět, že autorka ví, co píše a že píše z vlastních zkušeností. Jak poznáte podle jména, tak sama je Vietnamka a tudíž veškeré části o vietnamské kultuře pochází přímo od zdroje. A v doslovu vysvětlila, že ona sama trpí autismem, tak jako její malá dcerka. Osvětlila tam dost věcí, o kterých jsem nevěděla a které mi autismus a Aspergerův syndom dost přiblížily.

Stella je postava, se kterou se dá hrozně snadno ztotožnit. Má sice Aspergera, ale to jí nedokáže zastavit. A je vlastně jako my, jen trošku víc svá. A Michael? To je zlatíčko. Nový bookboyfriend. Ale jenom na chvilku. Pak ho zase nahradí Joshua Templeman z Má mě rád, nemá mě rád (což je mimochodem knížka, kterou si taky chcete přečíst). Obě knihy mi přijdou, že mají podobný nádech. Jsou čtivé, svižné, jiné a po jejich dočtení se budete vznášet na obláčku spokojenosti.

The Kiss Quotient je romanťárna, která toho nabízí mnohem více. Je čtivá, svěží, vtipná, smutná a dost Vám toho dá. Dočetla jsem jí jen před pár dny a už si jí chcí přečíst znovu. Jedny z nejsnadněji daných pětihvězdičkových ohodnocení letoška. A asi nejen letoška, ale vůbec.

Helen Hoang má svůj osobitý styl, který jí odlišuje od ostatních autorek a s jednou jedinou knihou se stala autorkou, od které si přečtu všechno, co napíše. The Kiss Quotient je její prvotina a věřím (a doufám), že její další knihy budou stejně skvělé jako takhle. Taky doufám, hrozně moc doufám, že se přeloží i do češtiny, protože to za to stojí.