pondělí 2. dubna 2018

Jak vycvičit draka - kniha vs. film

Asi jako většina z Vás jsem nejdříve viděla film, který jsem si samozřejmě zamilovala. (Musím se přiznat, že jsem ho viděla asi víckrát, než by někdo mého věku měl.) A pořád ve mně hlodalo, že bych si měla přečíst i knižní předlohu. Do první knížky jsem se pustila prakticky ihned poté, co mi přišel pětikilový balík ze Slovartu s jedenácti vydanými díly! První díl byl taková jednohubka, kterou jsem měla přečtenou během odpoledne a jedno Vám řeknu. Kniha toho s filmem moc společného nemá. Co všechno se liší?

 



Asi spíš začnu tím, co je stejné. Název samozřejmě zůstal stejný. A taky jméno Škyťáka a Bezzubky. A je tam i Rybinoha. A to je tak nějak vše. Nebo ne, ještě tam jsou draci. A Škyťák je synem náčelníka kmene, ale to už je fakt všechno!

Největší rozdíl je v tom, že v knížce draci vlastně nejsou nepřátelé! Oni draky chytají a trénují. Draci tam jsou vlastně něco jako nebezpeční psi. Asi tak, jako kdyby se u nás někdo rozhodl trénovat lva, sice ho můžete vycvičit, ale on se taky může kdykoliv rozhodnout Vás sníst.

Zkouška "dospělosti" (o dospělosti vůbec není řeč, je jim tuším okolo dvanácti) je v tom, že si musí najít vlastního draka a později ho vycvičit. O žádném zabíjení tady nejde řeč.

Zapomněla jsem! Ještě jedna věc je stejná! Škyťák je pořád stejný ňouma. Roztomilý ňouma, co se liší od ostatních svým přístupem a tím, že je vyhublý a vypadá jinak.

Škyťák po řadě problémů přeci jen toho svého draka získá! Ale je to ten nejobyčejnější druh. Nic jako noční běs tam neexistuje. A není černý. Jediná speciální věc na něm je to, že je extrémně mrňavý. A že nemá zuby (další stejná věc). A teda i normální draci jsou oproti těm filmovým malí. Rozhodně na nich nikdo nelétá.

 V rámci jeho "třídy" mi bylo známé jen jedno jméno a to Rybinoha. Jinak tam byli samí cizí lidé a jejich draci se taky jmenovali jinak.

Celé se to odehrává jinde. Žádný Blp (což je mi fakt líto).

Taky, Škyťákova matka tam stále je. A co je zajímavé, tak to byla jediná žena, která se tam mihla. Ano, nebyla tam žádná Astrid! 99,9% knihy se odehrává v čistě mužském prostředí, což je trochu škoda.

Celá myšlenka a nápad je jiný. Trochu Vám to vyspoileruju, ale také se tam objeví obří draci, ale tady se tam objeví trochu jen tak, z ničeho nic. Není tam žádný drak ve stylu včelí královny, kterému se nosí jídlo.

Co se mi hrozně líbilo, bylo to, že Škyťák se v knížce dokázal naučit dracky. A mluvit s Bezzubkou. Kterému pak jeden zub narostl. A zase vypadl. Bohužel, zatím nemá vyskakující zuby. Ale třeba se k tomu později dostaneme.

Vlastně film má s knihou společný jen název a pár jmen. Z tohohle úhlu pohledu to pro mě bylo zklamání, protože jsem se hrozně těšila, jak si film přečtu v knižní předloze a budu dál pokračovat v příběhu. Ale takhle se na to dívat nemůžu.

Musí se na to dívat jako na dvě odlišné věci se stejným názvem. Potom je Jak vycvičit draka čtivou, nápaditou knížkou nejen pro malé kluky. Četlo se to samo a autorčiny osobité ilustrace to celé skvěle doplňovaly - nejsou to takové ty ilustrace jako od Jima Kaye, ale takové ty s nádechem dětské kresby, což se k příběhu a celé atmosféře knížky hodilo mnohem více.

Suma sumárum knížka a film je něco naprosto odlišného, ale obojí je skvělé, i když trochu jiným způsobem.

Žádné komentáře:

Okomentovat