neděle 20. srpna 2017

Recenze: Malá kniha o Islanďanech od Aldy Sigmundsdóttir

☆☆

Autor: Alda Sigmundsdóttir

Název: Malá kniha o Islanďanech

Nakladatelství: Pragma

Rok vydání: 2017

Počet stran:128


 






Výborná krátká knížečka o nám prakticky neznámém národě.



Malá kniha je doopravdy malá. Je to kompilace padesáti krátkých esejí ohledně Islanďanů, jejich zvyků a jejich života. Zvládla jsem jí přečíst během odpoledne a mezi záplavou špatných knížek, co jsem v poslední době přečetla, to bylo příjemné překvapení! Obvykle nešahám po nonfikci, ale tohle je typ knížek, co já zbožňuju!

Island je jedna ze zemí, kterou bych jednou ráda navštívila, takže bylo bezva si o ní a jejích obyvatelích něco přečíst v takovéto formě. Navíc já osobně toho o Islandu nevím, takže bylo zajímavé takhle nahlédnout do toho jako to tam celé funguje a zjistit, že to co je normální tady je na Islandu divné a naopak.

Celé je to napsané s lehkostí a nadhledem. Autorka sice pochází z Islandu, ale několik desetiletí žila jinde a když se na Island vrátila vnímala věci trochu jinak. Tak se je rozhodla sepsat a z toho vznikla tato útlá knížečka.

Všech padesát bodů bylo plné ironie a sarkasmu, což tomu dodávalo tu potřebnou jiskru. Nebyla to tedy klasická nudná nonfikce. Cestou v tramvaji jsem několikrát musela bojovat proti tomu, abych se nezačala hlasitě smát. No fakt! Ale pořád lepší než když si čtu na veřejnosti a snažím se nebrečet, to je teprve boj.

Ne všechny části byly vtipné a některé byly méně čtivé než ostatní, ale i tak dokázaly jen v pár slovech (trefně?) zobrazit islandskou kulturu a společnost. Nemůžu říct, jestli pravdivě, jelikož jsem tam sama nikdy nebyla, ale ráda bych si představovala, že ano.

Miluju takovéhle malé, krátké, vtipné knížky o jiných národech. Tahle o Islanďanech se posunula na druhé místo po té o Britech - netuším, jestli ta byla přeložena, ale my jsme jí četli na střední jako zjednodušenou četbu od Penguinu - How to be an Alien - a je to bomba.

Pokud se na Island chystáte, tak určitě neuškodí, když si jí přečtete - dozvíte se tak o islandské dopravě, pravidlech v bazéně, o jejich jménech, nebo o tom proč na Islandu je facebook tak využívaný. Pokud se tam nechystáte, tak aspoň zjistíte spoustu zajímavostí o jiné kultuře a zasmějete se. A nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.

3 komentáře:

  1. Na Island bych ráda, navíc mám ráda Islandskou prózu! Tahle knížka je tedy tak trochu must have :) A to jsem doteď ani nevěděla, že vyšla. Díky za tip!

    OdpovědětVymazat
  2. To je krásná kniha! Líbí se mi povedená titulka a dle tvé recenze ty příběhy stojí za to :)
    Super!

    OdpovědětVymazat