pondělí 11. července 2016

Recenze: série Selekce od Kiery Cassové


Autor: Kiera Cass

Název: Selekce, Elita, První

Nakladatelství: Cooboo

Rok vydání: 2015

Počet stran: 848







Jestli se vám Selekce líbila, radši nečtěte.


Spoilery. Spoilery všude.






Původně jsem sérii Selekci četla někdy na začátku roku 2015 a ani tehdy jsem z ní nebyla uplně nadšená. Ale v té době jsem měla mojí velkou typickou youngadult fázi a tolik mi to nevadilo.
(Co považuju za typickej youngadult? Je tam milostný trojúhelník, nerozhodná a mírně otravná hlavní hrdinka, jejíž mentální rozpravy mě skoro dohání k tomu, abych si vyškrábala oči. Děj se točí víceméně pořád dokola. A dokola. A dokola.)

Letos jsem se rozhodla, že se vše znovu přečtu, abych si osvěžila paměť a pak si přečetla i zbylé dvě knihy (aneb jak z populární série dostat ještě více peněz? napsat spin off sérii.). A upřímně toho lituju. Hodně.

Nevím, čím to je, ale tentokrát jsem měla velké problémy vůbec dočíst první knihu. Možná jsem dospěla. Možná jsem za ten rok a kousek přečetla až příliš mnoho dobrých knih a moje tolerance stupidity se snížila. Kdo ví, ale bylo to vážně špatný.

Pamatuju si, že když jsem četla poprvé, tak jsem nemohla vystát Aspena (pořád nemůžu), ale tentokrát ho Amerika předstihla. A překvapivě i Maxon mi lezl na nervy. I Marlee. A Kriss. Královna a král. Vlastně všichni. Nejmíň mi nakonec vadila paradoxně Celeste, která měla hrát jakéhosi záporáka. Který se sice nakonec vykoupil, ale pozdě. Smůla. Ale ke konci se ještě dostanu.

Celkově vůbec nedokážu říct, co se dělo v prvním, druhém, nebo třetím díle. Protože to všechno bylo STEJNÝ. Chudák Amerika. Je tak krásná a talentovaná, ale sama si nevěří. Miluje Aspena, ale on ji už nechce. Chce ji Maxon, ale ona nechce jeho. Všichni ji křivdí, nikdo ji nerozumí. Ona je jiná, ona je z páté kasty. Blablabla...

Aspen. Aspen. Aspen. Je tak hloupej. (ne, že by Amerika byla o něco chytřejší). Nejdřív Ameriku odmítne, protože ji "miluje příliš na to, aby z ní udělal šestku" pak toho ale hned lituje. A PAK je NÁHODOU vybrán, aby se stal součástí armády. A PAK se ještě větší náhodou dostane do paláce jako stráž. A Maxon jako důvěřivý idiot ho ještě přiřadí k Americe. JAKÁ NÁHODA.

A samozřejmě co se nestane? Amerika a Aspen se dají tak napůl znova dohromady, protože Amerika si ho drží jako druhou možnost, kdyby ji to s Maxonem nevyšlo. Moc milé.

No a abych nehejtovala jenom je dva. Jak může být Maxon naštvaný, že Amerika byla s někým jiným, KDYŽ ON DĚLAL TO SAMÉ! A víckrát. Opakovaně. S různými dívkami.

Vidíte tu spravedlnost? Já taky ne.

Hop skok k celkovému konci trilogie. (ehm. "trilogie"). Aneb když nevíš jak dál, zabij všechny. Zabij krále i královnu, aby si Maxon mohl v klidu vzít Ameriku, proč ne. Zabij Annu aby Aspen mohl být s Lucy, proč ne. Udělej z Celeste víceméně hodnou a milou bytost a pak ji zabij, proč ne. Něco z toho mě mělo dojmout? Pardon, nevyšlo to.

Ale abych nebyla jenom naprosto kritická musím uznat, že celkový nápad je dobrý. Jenom to provedení není uplně dobré. Kasty, výběr nevěsty pomocí selekce, rebelové - to všechno má takový potenciál. Vážně velký. Ale vzhledem k tomu, že celá série je mířena spíše na mladší dívky, tak od začátku bylo víceméně jasné, že nic z toho nebude dostatečně rozebráno a rozepsáno a že hlavní záběr autorky bude na milostný cosi, protože trojúhelník to není a na hrozně "hluboké" myšlenkové procesy Ameriky.

Ha, no koukám, že to co mělo vyznít pozitivně vyznělo zase negativně. Ups.

Další plus! Obálky jsou fakt nádherný!

A to je asi všechno.

Žádné komentáře:

Okomentovat