pondělí 29. ledna 2018

Klasiky a já #3 - Pýcha a předsudek

Jedna z mých nejoblíbenějších klasik je Pýcha a předsudek. Byla to asi jedna z prvních klasik, které jsem přečetla, kterou jsem si okamžitě zamilovala a hned po dočtení jsem jí začala číst podruhé. Tuším, že jsem jí přečetla někdy v prváku a od té doby jsem si jí přečetla několikrát a viděla jsem všechny filmy.

Tohle je takové mé ohlédnutí za knihou, filmy a seriálem a prostě ocenění této skvělé klasiky. Plus pár věcí navíc.





Doma jí vlastním jenom v angličtině, mám hezký anglický paperback, ale pořád jsem toužila i po české verzi. Nějak jsem vždycky narážela jenom na verzi s filmovou obálkou a to jsem prostě nechtěla. Pak jsem ale uviděla, že Slovart začal vydávat reedici PaP s novým překladem a to pro mě bylo jasné znamení, že tohle je ta verze, kterou si musím pořídit.


Hned jak jsem si jí vyzvedla z pošty a rozbalila jí, tak jsem se tetelila blahem. Knížka má hrozně krásné provedení, ta obálka je jednoduše krásná a přebal je pevný, takže nehrozí, že by se mi u něj stala ta hrozná věc jako u spousty dalších, že se natrhne.

S překladem jsem byla hrozně spokojená, paní Hilská odvedla skvělou práci - jazyk je modernější, ale pořád je tam cítit, že kniha byla vydaná před stovkou let. Takhle to nakombinovat muselo být hrozně těžké a já smekám.


Asi se i tak vydám hledat po antikvariátech nějakou hezkou verzi PaP se starým překladem, abych to měla pěkně do sbírky. #tomámaleproblémy

Jinak co se týče filmů, tak jsem spokojená vlastně jen s jedním zpracováním a to ani není film, ale seriál. Ten se hrozně povedl, je tam vše, co je v knize a pár věcí navíc (například moje oblíbená jezírková scéna). Tady u toho případu si myslím, že se hrozně povedlo herecké obsazení i jejich výkon. Možná jsem trochu zaujatá, protože Colin Firth je taková moje láska, na kterou nedám dopustit (i když teď vypadá už jako celkem sešlý děda).


Patřím asi k minoritě, které se nelíbil ten film s Keirou Knightley. To mi přijde tak daleko od knihy, až je to skoro jako zobrazení nějakého jiného díla. A buďme upřímní, nikdo nemá na Colina.

Černobílá verze filmu se mi líbila nejméně, ale to bude asi hlavně tím, že já nemám ráda černobílé filmy. Klidně mi říkejte barbare, ale prostě to nemám ráda, a i když se tomu můžu vyhnout, tak klidně půjdu i oklikou.


Každopádně zpět ke knihám, toto nové vydání doporučuju všem fanouškům Jane Austenové. Je to krásně a kvalitně zpracované a překlad je bravůrně udělaný. Musím říct, že tohle se fakt povedlo!
(Já se teď jdu strávit šest hodin s Colinem.)

Co říkáte na nové vydání - budete si ho pořizovat?
A co vlastně říkáte na PaP, jste také fanoušci?

 
Samozřejmě mi to nedalo a pár věcí jsem si k PaP vytvořila.


6 komentářů:

  1. Já pýchu a předsudek mám doma a tenhle měsíc se na něj chystám. Přesto musím zmínit, že tvá obálka je nádherná. Já mám vydání od omegy což mě osobně se po tomhle vydání líbí nejvíce. Už se těším na pana Darcyho.

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle vydání je naprosto úžasné. Úplně láká k přečtení. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Miluju Pýchu a předsudek. Je to asi moje nejoblíbenější kniha, mám prívě to filmové vydání, ale tohle je tak nádherné, že si ho poupím.. Asi začnu sbírat různá vydání. Už jsem o tom přemýšlela a tohle vydání mě asi donutí...:-D

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný den, naprosto s Vámi souhlasím, jediné filmové zpracování, které uznávám, je seriálová adaptace BBC z roku 1995 s Colinem Firthem. Patřím také k té menšině, které nové zfilmování vůbec nesedlo a nelíbilo se. Knihu mám doma v knihovně, určitě nemám filmový obal - asi nějaké starší vydání, půjdu to prohlédnout...knihu mám i elektronicky. Pěkná recenze! 😉👍
    Mějte se pěkně, Peťka 😉

    OdpovědětVymazat
  5. Musím povedať, že toto som čítala snáď miliónkrát a úplne tú knihu zbožňujem. Z filmov som videla len ten s Kierou ale plánujem to napraviť.
    Musím povedať, že táto Slovart verzia je extra krásna, sama mám takú doma, len v slovenčine. Krásny citát, normálne mám chuť si to prečítať znova :D Ach jaj.

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  6. Klasická seriálová adaptace je mnohem lepší než tak nová z Keirou. Na druhou stranu ta novější má zajímavého pana Darcyho, který mi k jeho postavě jako takové sedí víc.
    A co já a PaP? Vždycky se k ní ráda vrátím a počtu si :) Tohla kytičková verze je dokonalá :)

    OdpovědětVymazat