úterý 15. srpna 2017

Recenze: Hlavně to nikomu neříkej od Miroslavy Varáčkové


Hlavně to nikomu neříkej
Autor: Miroslava Varáčková

Název: Hlavně to nikomu neříkej

Nakladatelství: Booklab

Rok vydání: 2017

Počet stran: 240


 




No, tak tohle prostě nevyšlo. Ze začátku to vypadalo hrozně nadějně, mělo to nájezd na fakt dobrou knížku na úrovni zahraničních spisovatelů, ale bohužel se to úplně proměnilo.







Hlavně to nikomu neříkej je kniha od slovenské autorky a já měla dost problémů (asi) s překladem, nebo obecně se stylem jakým to bylo napsané. Všichni tam měli divné přezdívky, které jsem nepochopila, a kdyby mi někdo láskyplně říkal "děvčátko" asi bych mu jednu natáhla.

O co tam jde? Máme tu Evu. Evin otec byl blázen a mlátil jí. Evin otec se před ní oběsil. Eve probíha skleněnými dvěřmi. Eva má jizvu. Evina matka se stěhuje do Anglie a nechává doma Evu a jejího bratra. Evin bratr je magor. Evu ve škole šikanují kvůli popáleninám. Eva tancuje. Eva potkává Tima.

Asi jsem měla cítit soucit s hlavní postavou a nenávidět všechny okolo i jejího přespříliš ochranářského (a dost divného) bratra. A víte co? Mě to bylo jedno. Hlavní hrdinka mě neskutečně iritovala a kromě její přehnané pasivity mi všechno přišlo naopak příšerně přeexponované. Povězte mi, jací středoškoláci někoho takhle šikanují? Nonstop, denně, bez přestávky. Jen tak pro zábavu, protože proč ne? A kde by to učitelé nechali jen tak plavat?

A pak je tu Evina matka. Jaký rodič by si jen tak odjel do Anglie a nechal doma děti? Jen jim posílal peníze? Co to jako je? A její bratr je taky pěknej debil. Agresivní a chvílema to vypadalo jako by se rozhodoval, jestli chce Evu zmlátit nebo jí ojet (fuj). Prostě ne.

 No a ještě tu máme Tima, jehož jméno naznačuje, že bude z Ruska, ale nebylo o tom ani slovo. Jen jí říkal děvčátko, jako kdyby to bylo kdovíjak sexy. To už radši "bejby."

Nesmím ani zapomenout na Evina nejlepšího kamaráda, který tam figuroval jen jako nudná vsuvka. Vzhledem k tomu, že odjel do Francie, tak konverzace s ním probíhala skrz zprávy, takže aspoň zabraly spoustu místa a rychle uběhly.

Jak vidíte, tak mě tahle kniha vůbec neoslovila. Konec byl předramatizovaný a víte co je nejzvláštnější? Nikdo nebyl potrestán (víceméně). Za nic. Proč by měli? Vždyť to je normální, že? Aha, jasně. Tak jestli to na Slovenku funguje jako tady v té knize, jsem ráda, že jsem vyrostla v Česku s nekonfliktním spolužáky a starajícími se profesory.

Bohužel musím říct, že toto dílo od slovenské autorky bylo velkým zklamáním přes celkem slibný začátek. Bylo toho víc špatně než dobře, ale i tak jsem dala dvě hvězdičky a ne jednu. Proč? První polovinou jsem prosvištěla během odpoledne, protože to bylo víceméně čtivé. Druhá polovina se pak mnohem víc táhla a byla už fakt extrémně přitažená za vlasy. Hlavně. Všechno by bylo v pohodě, kdyby Eva udělala jednu jedinou věc. Přestoupila na jinou školu. #problemsolved

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart.

2 komentáře:

  1. No jo, ale kdyby přestoupila na jinou školu, už by nebylo o čem psát :D Nevím, no... já jsem knihu nečetla, a asi ani nebudu. Od autorky jsem četla akorát Adaptaci a v té době mi přišla fajn, dostala 4*, ale dneska bych dala o jednu míň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, buďme upřímní, asi by to tak bylo lepší :D a rozhodně nečti :DD

      Vymazat